CMR konvencijos 22 str. reglamentuojamas pavojingų krovinių vežimas. Komentuojamo straipsnio 1 p. numato pareigą krovinio siuntėjui perduodant vežėjui vežti pavojingą krovinį tiksliai nurodyti krovinio pavojingumo pobūdį, o prireikus – ir reikiamas saugumo priemones. Šių aplinkybių nenurodžius važtaraštyje (CMR konvencijos 6 str. 1 p. f papunktis), siuntėjas laikomas atsakingas už CMR konvencijos 6 str. 1 p. f papunkčio nesilaikymą (CMR konvencijos 7 str. 1 p. a papunktis). Tačiau atsižvelgiant į CMR konvencijos 4 str. įtvirtintą taisyklę, kad važtaraščio neteisingas užpildymas neturi įtakos nei su tarčiai, nei sutarties veikimui, net ir važtaraštyje nesant būtinų žymų apie krovinio pavojingumą, siuntėjas nepraranda teisės įrodyti, kad vežėjas žinojo apie gabenamų krovinių pavojingumo pobūdį.
CMR konvencija nenurodo, kokie kroviniai laikomi pavojingais. Remiantis Lietuvos Aukščiausiojo Teismo išaiškinimais, pavojingu laikytinas krovinys, kuris vežant jį įprastais transportavimo keliais, kelia tiesioginį pavojų aplinkai ar asmenims. Tačiau pavojingu kroviniu komentuojamo straipsnio prasme neturėtų būti laikomas netinkamai sutvirtintas ar supakuotas krovinys, nors toks krovinys taip pat kelia pavojų vežimo metu.
Pavojingų krovinių vežimą reguliuoja Europos Sutartis dėl pavojingų krovinių tarptautinių vežimų keliais (ADR). Ši sutartis detalizuoja pavojingų krovinių dokumentacijos parengimą, supakavimo reikalavimus, vežimo būdus tarptautiniais maršrutais. ADR taikoma bet kokiam tarptautiniam krovinių vežimui keliais, nepaisant to, ar vežimas reguliuojamas CMR konvencijos nuostatų, ar ne. Nors sutartis nepateikia pavojingų krovinių sąvokos, tačiau įvardija, kokie kroviniai gali būti laikomi pavojingais (pavyzdžiui, dujos, skysti degalai ir pan.). Svarbu tai, kad ADR sutartyje nurodytų pavojingų krovinių sąrašas neturėtų būti laikomas baigtiniu.
ADR sutartis svarbi ir tuo, kad, siuntėjui nesilaikant sutartyje detalizuotų nuostatų dėl pavojingų krovinių paruošimo, pakrovimo ar iš dėstymo, atsiranda pagrindas taikyti siuntėjo atsakomybę, remiantis CMR konvencijos 10 str. Tuo tarpu vežėjo, vežančio pavojingus krovinius, atžvilgiu gali būti taikomos CMR konvencijos 17 str. 4 p. bei 18 str. 2 p. nuostatos, reglamentuojančios vežėjo atleidimą nuo atsakomybės.
Prieiga prie šio turinio suteikiama tik „VŽ Sutartys" prenumeratoriams.
Daugiau apie produktą Prisijungti